Vær til stede dér, hvor dine (potentielle) kunder er
Udviklingen inden for digital teknologi har stor betydning for, hvordan dine kunder agerer online. Ifølge Danmarks Statistik har 97 % af alle danskere adgang til computer og internet i hjemmet. Hertil kommer det, at 88 % har smartphone, og derfor ikke er afhængige af at være hjemme for at kunne søge på nettet. Med den nemmere adgang til internettet følger også onlinehandlen, hvor geografiske afstande ikke længere er afgørende for, hvor man handler. Derfor bliver de nærmeste konkurrenter ikke bestemt af geografi, men kan nu også rumme udenlandske virksomheder.
Online tilstedeværelse omfatter også sociale medier, hvor mere end tre millioner danskere eksempelvis har en profil på Facebook, som dermed markerer sig som det mest populære sociale medie blandt danskerne.
Markedsføring i realtid
Vi lever i et informationssamfund, hvor vi kan få svar på et hvilket som helst spørgsmål på et hvilket som helst tidspunkt af dagen. Især har Google med deres søgemaskine hjulpet denne tendens på vej. Tilstedeværelsen på online medier sikrer, at din virksomhed er til stede med svar og information, netop når brugerne efterspørger det. Informationer online har en længere levetid end eksempelvis en flyer.
Kunderejsen
En strategi for din virksomheds online tilstedeværelse kan hjælpe med at belyse kunderejsen for dem, der er interesserede i din virksomhed. Kunderejsen kan sagtens omfatte offline kontakt mellem virksomhed og kunde, eksempelvis gennem en trykt annonce eller fysisk kontakt i butikken, men det er sjældent, at dine kunder slet ikke er online. Derfor bør det undersøges hvilke informationer, der skal deles på sociale medier? Hvilke nyheder skal annonceres på eksterne medier? Hvornår er der størst tilbøjelighed til at gennemføre et køb? Det handler om at møde kunderne i overensstemmelse mellem budskab, platform og tidspunkt.
Målepunkter og optimering
Arbejdet med online markedsføring giver nogle unikke muligheder for at måle på performance i forhold til eksempelvis annoncering i trykte medier. I denne forbindelse bør man opsætte mål, når man udvikler sin digitale strategi. På den måde kan der løbende optimeres intelligent mod målsætningen, ligesom der kan evalueres på, om kampagnen har tjent det formål, der var ønsket.