23 februar 2022
Skeptisk overfor Pinterest? Bare rolig, vi har testet!
Er Pinterest nyt for dig og din virksomhed – og er du måske i tvivl om det overhovedet er en kanal, der er relevant for dig?
Vi er her for at fortælle dig, at Pinterest er kommet for at blive og at vi faktisk har fået ret gode – og overraskende – resultater med annoncering på Pinterest.
Skal vi være helt ærlige, så har Pinterest ikke været vores hovedfokus. Vi har været skeptiske.
Denne skepsis har vist sig slet ikke at være berettiget.
Når vi anbefaler vores kunder noget, så sker det på baggrund af, at vi selv har testet. Undersøgt. Opført os lidt som digitale detektiver.
Det har vi gjort ved at opsætte annoncer på Pinterest for Advicer. Vi startede med at opsætte to forskellige annonceformater, så vi på baggrund af resultaterne kunne sige noget overordnet. Vi opsatte altså to annoncer med to forskellige målsætninger: trafik og brandbevidsthed (rækkevidde).
Vi segmenterede ikke i målgrupper, men lod annoncerne vise til alle i alderen 18+ landsdækkende i Danmark. Da annoncerne var oprettet, lod vi dem være i fred og lod algoritmen arbejde and do it’s magic.
Det viste sig at være en god beslutning at lade annoncerne passe sig selv.
Især vores trafik-annonce viste sig at have en virkelig flot performance. Når vi laver annoncer for os selv på Facebook sker det yderst sjældent – hvis ikke aldrig – at vi opnår så mange klik, som vi så her. Vi fik over 1.000 klik på annoncen.
Og hvad koster det så?
Jamen, vi kan faktisk se, at vores midtjyske hjerte bestemt ikke har grund til bekymring. På trafik-annoncen har vi betalt 0,402 kr. pr. klik (CPC), mens vi for rækkevidde-annoncen har haft en CPM-pris på 7,49 kr. Det er gode priser, synes vi.
Søgeord
Pinterest fungerer på den måde, at brugerne for det meste finder frem til relevante pins ved at bruge søgeord.
Derfor blev der også tilføjet forskellige søgeord på vores annoncer. På trafik-annoncen skulle det vise sig, at over halvdelen af de opnåede klik er kommet på baggrund af søgeordene.
For rækkevidde-annoncen blev der i stedet tilføjet interesseområder. Interesseområderne har også genereret en del eksponeringer, men det er ikke helt samme niveau som i trafik-annoncen. Konklusionen må altså være, at det er en virkelig god idé at udvælge sig en række søgeord og interesseområder, som man kobler op på sine annoncer. Derudover må vi også konkludere, at det i dette tilfælde giver mest at bruge trafik-annoncer, hvis man vil have mest for sine penge. Og det vil vi.