SGE – indtager AI søgelandskabet?!

Sådan forbereder du dig på kunstig intelligens i søgeresultaterne

Advicer blogindlæg
No data was found

Indholdsfortegnelse

Den 10. maj 2023 annoncerede Google SGE, Search Generative Experience, som peger i retning af et helt nyt og anderledes søgelandskab fremover. Et søgelandskab drevet af avanceret og generativ AI med et langt større fokus på selve søgeoplevelsen.

Googles introduktion af SGE kommer til at være den største forandring i søgelandskabet i Googles historie. I stedet for søgeresultaterne, som vi kender dem, vil brugere i fremtiden kunne føre en “AI-samtale” med Google baseret på meget avanceret AI-teknologi.

Hvad er SGE?

SGE står for ”Search Generative Experience” og dækker over en markant ændring i den måde, vi kommer til at interagere med søgemaskiner. Denne teknologi er en del af Googles omfattende brug af kunstig intelligens til at forbedre brugeroplevelsen.

Med SGE får brugerne mulighed for at føre en form for “samtale” med Google, i  stedet for at indtaste søgeord og få en liste med blå links, som de gør nu. Dette åbner døren for en fremtid med samtalebaserede AI-søgeresultater, hvor brugerne kan stille spørgsmål og få mere personlige og skræddersyede svar.

Hvordan fungerer SGE?

SGE bygger på en yderst avanceret og sofistikeret AI-teknologi, der trækker på enorme mængder data fra mange forskellige kilder på nettet. Informationerne indsamles fra forskellige websites, og relevante oplysninger sammenflettes af Googles AI. Dette betyder, at brugerne ikke længere kun får resultater fra en enkelt kilde, men i stedet får et bredere og dybere perspektiv på deres forespørgsler baseret på flere kilder.

En af de mest markante ændringer bliver, at de blå traditionelle søgeresultater, som vi kender dem i dag, kan blive skubbet længere ned i søgeresultaterne og dermed miste markant synlighed. I stedet præsenteres brugerne for mere personlige resultater, der er skræddersyet til deres specifikke spørgsmål og behov.

Dette vil utvivlsomt komme til at påvirke mængden af organisk trafik fremover, da brugerne i langt højere grad allerede vil kunne finde svar direkte i søgeresultaterne i form af den AI generede svar. Dette er noget, som især SEO-specialister skal tilpasse sig og forberede sig på, og det vil påvirke enhver virksomheds synlighed på Google.

Er du klar til SGE?

Med indførelsen af Googles Search Generative Experience bliver det vigtigt for både virksomheder og SEO-specialister at tilpasse sig dette nye søgelandskab:

Teknisk SEO
Det tekniske grundlag bliver en nøglekomponent i fremtidens søgelandskab. Derfor bliver det ekstra vigtigt at sørge for, at din hjemmeside er 100% teknisk optimeret til at levere hurtige og brugervenlige oplevelser, da dette i høj grad kan påvirke dine placeringer i SGE-resultaterne.

Kvalitetsindhold
Selvom AI spiller en større og større rolle i søgeadfærden, bliver det stadig vigtigt at have kvalitetsindhold, der er skabt af mennesker. Menneskeskabt indhold hjælper med at etablere troværdighed og autoritet. I en digital verden, der i højere grad præges af AI-generet indhold, bliver menneskeskabt indhold, som er skrevet og målrettet til mennesker vigtigere end nogensinde før.

EEAT
EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) er en af Googles vigtigste rankingfaktorer.Man skal sørge for at ens kvalitetsindhold demonstrerer erfaring, ekspertise, autoritet og emmer af troværdighed, inden for det specifikke område.

Robotterne kommer – En revolution i søgelandskabet

Samlet set er SGE en af de mest markante ændringer i søgelandskabet og en revolution i Googles 25 år lange historie. Denne samtalebaserede tilgang til søgning vil komme til at betyde mere personlige og informative resultater, men det kræver også en omfattende tilpasning fra både virksomheder, brugere og SEO-specialister.

For dem, som er velforberedt, kan SGE åbne døren til en mere dybdegående og brugervenlig søgeoplevelse. SGE er endnu ikke kommet til Danmark og det bliver derfor spændende at se, hvornår det bliver aktuelt her i landet – og ikke mindst, hvilken betydning det får for søgeadfærden og den organiske trafik fremover.