07 maj 2019
Målret din markedsføring
Måske du selv kan genkende, at du online har fået anbefalet specifikke produkter? Måske har du kigget på produktet tidligere, eller du har købt noget, der minder om netop dette produkt?
Denne teknik drives af såkaldte anbefalingsmaskiner eller anbefalingsalgoritmer, og de er næsten ikke til at komme udenom. Vi ser nærmere på, hvorfor og hvordan det bruges – også for din virksomhed.
Fra mulighed til nødvendighed
Det har længe været muligt at anvende algoritmer til at fortælle, hvilken bruger der har udvist interesse for hvilke produkter. Det har kunnet, og kan stadig, understøtte et mersalg, men det er også en service for brugerne. En service, de faktisk forventer. Som forbruger forventer vi nemlig ligefrem at blive genkendt. Årsagen til dette er, at hvis vi som annoncør genkender modtagerne, så kan vi personalisere indholdet i vores markedsføring, så det passer til netop dém, der skal modtage det. Så bliver annonceringen aktuel og adskiller sig dermed fra at være ”larm” for modtageren.
Konkurrence om opmærksomhed
Der er høj konkurrence om forbrugernes opmærksomhed, og som annoncør vil man gerne have en del af opmærksomheden rettet mod sin egen forretning. Hvis man vil lykkes med dette, må man være super relevant. Når man dette mål, er det faktisk en fortjeneste for både din virksomhed og modtagerne af din markedsføring. Det er en fordel for din virksomhed, fordi du kun bruger markedsføringskroner på de potentielle kunder, der er i målgruppen for dit produkt. Det kræver altså, at man som annoncør er bevidst om, hvem der er i målgruppen for det produkt, man sælger eller den service, man udbyder. Herefter kan man gennem data sørge for, at markedsføringen kun vises for netop denne målgruppe. Det er en fordel for modtagerne, fordi det er aktuelt for netop dem. Personaliseret markedsføring betyder altså, at hver enkelt modtager ser sit eget unikke udpluk af produkter og indhold fra din virksomhed og at personer, der ikke er i markedet for de produkter eller den service, din virksomhed tilbyder, ikke bruger af dit markedsføringsbudget.
Kanaler for målrettet markedsføring
Der er mange muligheder for at udføre målrettet markedsføring, og det kan foregå på mange forskellige kanaler. På Facebook er der mulighed for såkaldte ”lookalike”-modeller, som er kopi-målgrupper. Denne teknik kan anvendes, hvis man eksempelvis gerne vil have flere af den type kunder, man allerede har. Ud fra et minimum af 100 besøgende på virksomhedens hjemmeside finder Facebook personer, der ligner disse personer, hvorefter der via Facebooks kanal kan markedsføres over for lookalike-personer. Samme teknik kan anvendes gennem Google Ads, der er betalt tilstedeværelse blandt Googles søgeresultater.
Målrettet markedsføring kan også eksekveres gennem displayannoncering, hvor man gennem data, som tidligere beskrevet, kun aktiverer kampagnen, hvis de kriterier, man har opsat for målgruppen, er opfyldte. Det kan eksempelvis være hvor i landet brugeren befinder sig, hvor gamle de er, hvor mange penge de tjener, hvor mange børn de har eller mange andre parametre, der strækker sig over alt fra demografi, geografi til ejerskabsforhold, interesser og ejerskabsforhold.
Nyhedsbreve er også kanal for målrettet markedsføring. Selvom virksomheden har fået tilladelse til at præsentere markedsføring for modtagerne, så er der sikkert kamp om opmærksomheden i deres indbakke. Du kan komme langt ved at optimere emnelinjen, tidspunkt for udsendelsen og indholdet, men man skal selvfølgelig først og fremmest sende til de rigtige og mest relevante personer. Derfor er udgangspunktet og motivationen for målrettet markedsføring gennem nyhedsbreve altså de samme, som ved ovennævnte metoder.
Retargeting
Retargeting-strategier er også målrettet markedsføring. Her henvender man sig som annoncør til de brugere, der allerede har besøgt hjemmesiden, men måske ikke udført den handling, man ønsker. Det kan være at gennemføre et køb, at udfylde en kontaktformular eller andet. Det kan være en stor fordel at vide, at man som annoncør ”taler” til brugere, der allerede har besøgt hjemmesiden, og derfor har et kendskab til virksomheden. Man kan tale et andet sprog – man skal ikke sælge sig selv på samme måde som første gang, man vil i kontakt med en ny potentiel kunde. Man finder frem til gruppen af brugere ved at implementere en skjult pixel på hjemmesiden. Retargeting-kampagner eksekveres ofte på Facebook eller som displayannoncering.
Kort sagt; målret din markedsføring og få mere ud af dit budget