Konceptudvikling og genkendelighed er nøglen

Advicer blogindlæg
Louise Christensen

Content Creator

Louise Christensen

+45 +45 9626 2591

louise.c@advicer.dk

Del

Indholdsfortegnelse

Konceptudvikling er en sjov størrelse og kan være svær at gøre sig klog på. Der ligger mange overvejelser og tanker bag processen. Derudover varierer det fra branche til branche såvel som virksomhed til virksomhed. Alle er unikke, og det er individuelt, hvad der passer til lige nøjagtig dig og din virksomhed.

Man kan opdele koncepter inden for content creation i flere kategorier, som vi vil gennemgå hver især herunder.

Budskab

Først bør du kortlægge, hvilket budskab du som virksomhed ønsker at afsende. Dette hænger ofte sammen med din virksomheds brand og image. Eksempelvis kan en tandlæge vælge at appellere til tillid gennem autoritet og troværdighed (etos). Hvor en dyrlæge vil kunne vælge at appellere til følelser (patos). Ser vi bort fra appelformerne, kan et budskab ligeledes være det at være billigst, hvis der er tale om et discount supermarked, hvorfor pris vil være centraliseret i denne konceptudvikling.

Det visuelle

Dernæst bør du gøre dig overvejelser omkring det visuelle; er din virksomheds image professionelt og nærmest uopnåeligt for modtageren? Leverer du det, som modtageren ønsker og drømmer om at opnå og være en del af? Eller er din virksomheds image varmt, personligt og nede på jorden i øjenhøjde med forbrugerne?

Disse overvejelser er vigtige og afgørende for den setting, dit content skal skydes i. Såfremt din virksomheds image er, at det skal være uopnåeligt for visse forbrugere, bør det signalere eksklusivitet, være opstillet og have karakter af det perfekte. Et eksempel kan være et hudplejebrand. I så fald bør dette content skydes på et overdådigt badeværelse, eventuelt et luksuriøst hotel eller på badeværelset hos en kendt frontfigur for brandet. Er det derimod i øjenhøjde med forbrugerne, hvor målgruppen er mennesker i storbyen såsom København eller Aarhus, bør dette content skydes i hjemlige settings. Og med målgruppen in mente, må det gerne være på et lille københavner-badeværelse med vandrør og få kvadratmeter – for det vil målgruppen kunne relatere til og forestille sig, hvordan de selv kan opnå den hyggelige atmosfære, trods det lille badeværelse – for hvis virksomheden kunne, kan målgruppen også.

Det visuelle berører ligeledes lyset, herunder om det skal omfatte lyse eller mørke farver. En uskreven regel er, at lyst som regel signalerer femininitet, hygiejne, rent og luftigt. Mørke farver signalerer det modsatte; maskulinitet, eksklusivitet og kvalitet. Dog er der undtagelser, som afhænger af din branche og virksomhed.

Det uhåndgribelige

De sidste overvejelser, du bør gøre dig, er de mere uhåndgribelige; toneleje, kropsholdning, personlighed, humor/informativ og diversitet. Disse overvejelser gør sig især gældende for videoer. Hvad er I for en virksomhed? Ønsker I at fremstå seriøse, alvorlige og informative? Så skal dette fremgå af jeres toneleje, kropsholdning og personlighed. Tager I derimod ikke tingene særlig højtideligt, kan det måske for jer give mening at anvende humor i jeres content.

Det genkendelige

Anvender I ligeledes en person, som frontfigur og ansigt udadtil for virksomheden, er det vigtigt at være konsekvente i konceptet. Genkendelighed i koncepter er noget af det vigtigste, da det hjælper modtageren til hurtigt at afkode, hvem afsenderen er – og dermed fange deres opmærksomhed. På den måde vil I lykkes med at alt det hårde arbejde i laver for at skabe god kommunikation ud mod forbrugeren, rent faktisk også bliver associeret med netop jeres brand – og ikke bare den service, I leverer. Vigtigst af alt, find ud af, hvad der fungerer for lige netop jer – og vær konsekvent.