Lær hvordan du kan bruge Google My Business til at skabe opmærksomhed om din virksomhed på et lokalt plan. Uanset om det er første gang, du hører om Google My Business, eller om du er en rutineret bruger, er der mulighed for at lære mere om GMB.
Hvad er Google My Business?
Kort sagt er GMB en mulighed for at fremvise din virksomhedsprofil på Google. Denne profil vises både på Googles søgemaskine og på Google Maps. Her kan du fremhæve og vise den information, der er relevant for din unikke virksomhed. Google anvender data fra brugere til at fremvise lokale og relevante resultater ud fra den søgning, der foretages.
Sådan opsætter du din virksomhedsprofil
Når du skal have din virksomhedsprofil vist på GMB, skal du ikke være nervøs for, at det bliver besværligt. Google er nemlig eksperter i at give dig konkrete vejledninger, så du ikke er i tvivl om, hvilke skridt du skal tage for gøre din virksomhedsprofil synlig for brugerne.
Når du skal i gang med at opsætte din virksomhed på GMB, skal du overveje hvilke informationer, der er relevante at fremvise for netop din virksomhed. Ofte vil det være relevant at uploade din virksomheds logo, da et genkendeligt logo vil skabe bedre brand-awareness. En vigtig del af at få din GMB-profil fremvist er den geografiske lokation for din virksomhed. Til dette formål indtaster du din virksomheds adresse. I nogle tilfælde har du måske ikke en fysisk virksomhedsadresse, så har du muligheden for at tilføje et serviceområde i stedet for en adresse på din GMB-virksomhedsprofil. I skrivende stund skaber det dog langt bedre resultater at have en fast adresse frem for et serviceområde, men Google opdaterer ofte GMB, så dette kan ændre sig i fremtiden. Derudover skal du overveje, om du ønsker at have informationer som telefonnummer og åbningstider synligt på din profil. Det anbefales at tilføje så meget relevant information som muligt.
Hvis du ønsker hjælp til Google My Business, er vi her hos Advicer eksperter og står altid klar til at hjælpe dig på vej.
Bliv registreret som administrator af din virksomheds Google My Business-konto
For at blive registreret som administrator af din GMB-virksomhedskonto, skal du først verificeres som ejer af Google. Dette kan gøres ved at bekræfte en besked til det telefonnummer, der står registreret som virksomheds telefonnummer. Alternativt er det muligt at få tilsendt et fysisk postkort, hvori der findes en pinkode, som du kan bruge til at bekræfte ejerskabet. Du skal være opmærksom på, at det kan tage op mod 6 uger, fra du har anmodet om et postkort, til du rent faktisk står med det i hånden.
Hjælp – min virksomhed er allerede oprettet på Google My Business, men jeg har ikke haft noget med oprettelsen at gøre!
I nogle tilfælde er det muligt at opleve, at din virksomhed allerede er oprettet på GMB, uden at du kender noget til det. Det er muligt at Googles brugere ikke har været i stand til at finde virksomheden på Google Maps, og derfor har besluttet sig for at oprette virksomheden, for at gøre det lettere for andre at finde den i fremtiden. Det kan også være, at en medarbejder allerede har oprettet en GMB-profil for virksomheden, og det kan hurtigt blive et større detektivarbejde, hvis det f.eks. er en tidligere ansat, der har stået for oprettelsen.
I mange tilfælde vil det være lettere for dig at gå til din virksomheds GMB-profil og klikke på ”Ejer du denne virksomhed?”. Det betyder også, at du skal have verificeret ejerskabet gennem telefonnummer eller postkort.
Optimér Google My Business og opnå mere synlighed
Der findes mange forskellige tiltag, der kan være med til at skabe større synlighed for din virksomheds GMB-profil. Gennemgå din GMB-virksomhedstitel (business title), og overvej hvilke søgeord, der er særligt vigtige for din virksomhed. De søgeord, der inkluderes i din GMB-virksomhedstitel, er der stor sandsynlighed for, du vil blive vist på baggrund af.
Overvej desuden hvilke kategorier der passer på din virksomhedsprofil. Det er muligt at vælge en primær kategori, og flere sekundære kategorier. For din primære kategori bør du vælge en bred kategori, som beskriver din virksomhed bedst. Når det kommer til sekundære kategorier, bør du udspecificere og her er det helt okay at bruge niche kategorier. Der eksisterer over 4.000 kategorier i Googles database, og den udvides hele tiden. Det vil derfor med stor sandsynlighed være muligt at finde flere kategorier, der beskriver din virksomhed.
Alt efter hvilken kategori du vælger, vil det være muligt at tilføje information til din GMB-profil, som er unik for den valgte kategori. Eksempelvis kan biografer vise, hvor mange forskellige salg der findes i biografen. Det er en god idé at udforske dine muligheder og finde ud af, hvilken information der er værdifuld for dine potentielle kunder.
En virksomhedsprofils synlighed afhænger i høj grad af antallet og kvaliteten af anmeldelser på Google. Det samme gør sig gældende, når det kommer til bedømmelser på Google. Både antal og kvaliteten af bedømmelser er afgørende for din virksomheds synlighed. En måde at forbedre disse på er ved at opfordre kunder til at anmelde og bedømme din virksomhed. Det gør du ved at gå til din GMB-profil og trykke på ”Skriv en anmeldelse”, derefter kan du kopiere linket og dele det med dine kunder. Dette kan f.eks. gøres via e-mail, sociale medier, på dine hjemmesider eller ved at oprette en QR-kode, som dine kunder kan scanne på din fysiske lokation. Du er eksperten i din virksomhed, og det er dig, der ved hvilke kanaler, det giver mening for dig at bruge. Det skal noteres, at det ikke anbefales at lokke dine kunder til at skrive gode anmeldelser for at få rabat eller goder ud af det, eftersom det går imod Google retningslinjer, og kan få konsekvenser for din virksomheds GMB-profil. Derudover skal du også være opmærksom på, at det er muligt at overtræde dansk lovgivning med sådan et stunt. Nu har vi gennemgået nogle af de bedste måder at opnå større synlighed for din GMB-virksomhedsprofil på.
Konverteringsoptimering
I 2020 var den vigtigste faktor til at skaffe konverteringer gode numeriske anmeldelser. Det betyder, at det er kritisk at have en høj rating på Google. Her menes der altså en gennemsnitlig rating, der ligger mellem 4 og 5.
Det er også meget vigtigt for brugerne, at virksomheden bliver beskrevet positivt af andre brugere på Google. Med reelle kommentarerer fra kunder, som har noget godt at sige om virksomheden, øges troværdigheden hos potentielle nye kunder.
Det fremgår også, at jo tættere på din virksomheds adresse, der søges, jo mere tilbøjelig er en potentiel kunde til at blive kunde ved virksomheden.
Google My Business-appen
Den Google-konto, du bruger til at administrere din GMB-profil, vil modtage månedlige opdateringer på mail med information om, hvordan brugere interagerer med din GMB-profil. Der findes en Google My Business-app, hvor der er mulighed for at få et overblik over visninger, søgninger, aktivitet & meget mere. Udover at denne applikation giver indsigt i data, kan dette værktøj også bruges til at modtage beskeder direkte fra Googles brugere. Der er høje forventninger til at kunne modtage hurtige svar på sine spørgsmål, og Google My Business-appen gør det muligt at imødekomme denne forventning. Ved at slå ’direkte beskeder’ til på din GMB-profil, kan Googles brugere sende dig beskeder direkte på denne app. Beskederne vil dukke op i stil med SMS’er på din telefon, og data viser, at det værdisættes højt af brugere at modtage hurtige svar på deres spørgsmål. Du skal være opmærksom på, at besked-funktionen automatisk vil blive slået fra, hvis du ikke besvarer spørgsmål indenfor 24 timer.