E-mail marketing kan være et effektivt værktøj at have med i din markedsføringsstrategi – specielt hvis du ønsker, at din målgruppe interagerer og engagerer sig i dit indhold. Det er samtidig en helt oplagt mulighed for at skabe og pleje relationer til dine kunder.
Men der skal arbejdes for det og interessen fra målgruppen kommer ikke af sig selv. Du skal komme rigtigt fra start og skabe interessant og personligt indhold, som fanger målgruppen. Men hvor skal du så starte?
Hvad kan e-mail marketing?
E-mail marketing har udviklet sig meget igennem årene og kan nu findes i mange forskellige afskygninger lige fra helt traditionelle e-mails og nyhedsbreve til direct mail, som er langt mere personaliseret. Dette giver dermed mulighed for at variere dine e-mails med et sammenspil af både brede og personlige budskaber.
For at gøre det helt konkret kan e-mail marketing bl.a. give dig følgende:
- Mulighed for at kommunikere personligt og direkte til din målgruppe
- Fastholdelse og større engagement fra dine kunder og dermed forstærke forholdet til dem
- Vedligeholdelse af nye kunder ved hjælp af automatisering
- En billig og effektiv måde at markedsføre din virksomhed på
Så er der egentlig nogen tvivl om hvorvidt, du skal have e-mail marketing med i din markedsføringsstrategi?
Hvordan bruges e-mail marketing?
Som nævnt findes der et hav af forskellige e-mail typer og dermed også tonsvis af måder at bruge dem på. Men det som skiller e-mail marketing ud er måden, hvor på du kan tale individuelt til din målgruppe på en helt unik måde. Når først du har fanget din målgruppes opmærksomhed gennem e-mail, så har du dem helt for dig selv uden forstyrrelser fra andre aktører. Det er derfor vigtigt at du bruger denne opmærksomhed korrekt!
Ved at segmentere dine e-maillister ud fra f.eks. købsadfærd giver det dig mulighed for at personalisere dine e-mails til at omhandle emner, som vil fange målgruppens opmærksomhed. Dette vil med stor sandsynlighed give dig en større åbnings- og klikrate. Det vil derudover give dig mulighed for at opsætte automatiserede e-mailflows til bestemte målgrupper f.eks. med information om produkter inden for deres smag. På denne måde vil dit indhold blive betragtet som relevant og brugbart og aldrig som spam.
Er traditionelle e-mails yt?
Med denne store udvikling indenfor e-mail marketing, så kan man godt komme til at undre sig over om traditionelle e-mails med brede overordnede budskaber så er yt?
Dette er der ikke noget rigtigt eller forkert svar på. Det vigtigste med dine e-mails er, at du har tænkt over budskaberne og hvad dit mål med e-mailen er. Der skal være en hensigt med budskabet og udsendelsen af e-mailen.
Et bredt budskab vil derfor sagtens kunne fungere og performe godt, hvis det er relevant for alle på din mailingliste. Hvis ikke kan det være langt mere fordelagtigt med segmenterede mailinglister og differentierede budskaber til diverse lister.