Har du nogensinde overvejet LinkedIn som en del af dit marketingmix? Hvis ikke, så er det på tide, at du gør det. LinkedIn er et socialt medie, som adskiller sig en del fra de sociale medier, vi allerede kender. Det er et netværksmedie, hvor fokus er på at bringe mennesker sammen igennem deres erhverv. Vi har længe forholdt os til, at LinkedIn kun kunne bruges af B2B-virksomheder. Sådan forholder det sig et stykke hen ad vejen stadig, men B2C-virksomheder har også mange muligheder for at opnå succes med markedsføring på LinkedIn. Men hvad kan du så bruge LinkedIn til? Det giver jeg dig svaret på her!
Hvorfor vælge LinkedIn?
Lige meget om du er en B2B- eller B2C-virksomhed, så er det en god idé at kigge på, om LinkedIn kunne gøre en forskel i din markedsføringsplan. LinkedIn er gået fra primært at være et netværksmedie, som havde fokus på karriere og at skabe forbindelser, til nu også at rumme personlige fortællinger, som blandt andet berører, hvordan man får hverdagen til at hænge sammen. LinkedIn er derfor god til at skabe forbindelser til potentielle kunder, samarbejdspartnere, mulige medarbejdere, men også til at skabe salg og positionere sig som personligt individ som en del af et professionelt virke. Det er lige præcis derfor, at man skal vælge at markedsføre sig på LinkedIn – fordi man kan dække hele paletten. Hav fokus på at din virksomhedsprofil ser troværdig ud og at du opdaterer 2-3 gange om ugen. Det er altid godt at have fokus på at lægge organisk indhold op, som beskriver hverdagen i virksomheden. Dette er med til at gøre at brugerne får et unikt indblik og derved skaber en mere følelsesmæssig relation til din virksomhed og dit produkt.
Noget der især fungerer rigtig godt på LinkedIn, er det koncept, der kaldes Employer Branding. Dette kan fungere uanset om det er organisk eller sponsoreret og om du er en B2B- eller B2C-virksomhed. Men hvad er det og hvorfor gør det en så stor forskel i din markedsføring?
Employer branding – hvorfor det?
Med Employer Branding giver du din virksomhed en unik mulighed for at skabe en stærk position, når det handler om kendskab, tiltrække potentielle medarbejdere og give et indblik i virksomheden. Noget af det vigtige, når man benytter Employer Branding er at huske, at man gør sin virksomhed mere menneskelig, fordi det er menneskene bagved, som er med til at gøre virksomheden til en succes og attraktiv. Det vigtigste spørgsmål at stille sig selv, når man overvejer at gå i gang med Employer Branding er: Er vi en attraktiv arbejdsplads og deler vores medarbejdere den samme holdning? Derefter: Hvordan får vi fortalt vores gode historie og vist vores kultur og så videre?
Hvis medarbejderene føler der mangler noget for at de kan stå frem og fortælle, hvorfor de arbejder hos jer, så er det lige præcis her, I skal starte.
Der er en lang række fordele ved at benytte sig af Employer Branding:
- Skaber et ensartet og troværdigt billede af jeres virksomhed
- Mulighed for at opnå passivt jobsøgende
- Styrke virksomhedens talentfulde medarbejdere
- Opbygge langvarige og nære relationer
- Benytte medarbejderne som et positivt talerør og skabe nære relationer til dine medarbejdere.
Start allerede nu og ikke i morgen!
Men er du ikke på udkig efter nye medarbejdere lige nu og her? Det er stadig vigtigt at holde fast i Employer Branding. Det handler nemlig ikke kun om, at man skal give sin virksomhed en unik position i de perioder, man søger medarbejdere. Det vigtigste tidspunkt er faktisk alle andre tidspunkter, for det er nemlig her, at virksomheden bliver husket og anerkendt for at være et attraktivt sted at være. Så lige meget om du skal søge nye medarbejdere, skabe samarbejdspartnerne eller opbygge en tættere relation til dine kunder, så begynd allerede nu og udnyt fordelene ved Employer Branding.
Konklusion
LinkedIn skiller sig ud fra de andre sociale medier, men det betyder også, at det giver en masse andre muligheder. Uanset om din virksomhed sælger til erhvervs- eller privatkunder, så er det værd at overveje, hvilke fordele LinkedIn kan give din virksomhed – især med Employer Branding. Skab en virksomhed, som folk ønsker at være en del af og er stolte af at være en del af, og sørg for at få det fortalt – så er dine chancer både større for vækst og ansættelse af fremtidige medarbejdere