Den bedste SoMe-strategi er den, du rent faktisk bruger

Vil I skabe mere synlighed for jeres virksomhed på sociale medier? Så har vi lavet en guide til jer, som gør det overskueligt at lave en SoMe-strategi, som ikke bare lever i skrivebordskuffen, men som rent faktisk skaber værdi.

Advicer blogindlæg
Simone Bang Gerdes

SOCIAL MEDIA SPECIALIST

Simone B. Gerdes

+45 96 26 10 61

simone@advicer.dk

Del

Indholdsfortegnelse

WHY?

Først og fremmest er det vigtigt at få afklaret, HVORFOR I skal være tilstede på SoMe. Hvad arbejder vi hen i mod? Hvilke KPI’er arbejder vi ud fra – hvad er succes?

Alle disse overvejelser hjælper med at prioritere. Det er altså vigtigt at have et klart defineret mål med jeres tilstedeværelse. Et mål med at være på SoMe kan være:

  • Flere følgere (awareness)
  • Mere salg
  • Starte en debat
  • Opretholde relation til eksisterende kunder
  • Flere besøgende til fysisk butik
  • Flere leads / e-mail / nyhedsbrev-tilmeldinger
  • Flere tilmeldte til et kursus / arrangement

Vær realistisk

Det er utroligt vigtigt, at din SoMe-strategi er realistisk. Den skal stemme overens med dit budget og dine medarbejdere. Overvej, hvad der er økonomisk muligt i forhold til det, du gerne vil opnå. Hvis der hverken er tid eller økonomi til at opnå 10.000 følgere på en måned, så skal ambitionsniveauet ned. Der er heller ingen grund til at sætte sig et mål om 10.000 følgere, hvis disse følgere ikke er interesserede i dit produkt/ydelse. Det vigtigste er at have engagerede følgere – ikke kvantiteten af disse!

Hvor skal vi være?

Det er bedre at gå all-in på én kanal, end at være halvhjertet alle steder. Vær, hvor din målgruppe er og overvej, hvilket type indhold, din virksomhed deler. Det giver altså formentligt ikke ret meget mening at være på Instagram, hvis din primære målgruppe er mænd over 50 – for langt de fleste statistikker viser, at det (stadig) primært er kvinder, der benytter sig af Instagram.

Definér KPI’er for hver kanal

Lav en strategi for det content, I vil dele. Lav et ark for hver SoMe-kanal med forskellige temaer ift. content. Hæng arket op på væggen, så det er nemt at tilføje en god idé når den opstår.

Tone of voice

Læg en plan for, hvordan jeres Tone of voice er og hvad den betyder for jer. Det betyder, at I skal have gjort jer tanker om, hvilen tone og hvilket sprog, I kommunikerer i.

Overvej følgende:

  • bruger I emojis?
  • bruger I slang?
  • bruger I humor?
  • er I primært professionelle?

Jeres Tone of voice kan ændre sig fra kanal til kanal. Hvis I fx er på Instagram og LinkedIn, vil der med al sandsynlighed være forskel på, hvordan I ønsker at kommunikere – grundlæggende fordi I er på de to forskellige kanaler af to forskellige grunde.

Værdiskabende annoncer

Når man skriver annoncetekster, kan man med fordel benytte sig af “kamuflerede” annoncetekster. Det kan man gøre ved at “forklæde” en annonce som vidensdeling eller underholdning. På den måde kan man tilbyde brugeren en form for værdi – og det kan øge chancen for, at de køber ind hos jer. Det skal selvfølgelig fremgå tydeligt, at der er tale om en annonce, men man kan godt tale til potentielle kunder på mere kreative måder end “her er et godt tilbud”.