25 april 2022

Opnå succes med digital strategi

Inden du kaster dig ud i alle de grene af digitale aktiviteter, der findes og risikerer at komme på dybt vand, er det en rigtig god ide at starte med at udarbejde en digital strategi.

Daniella

Paid Trainee

Daniella Düring

+45 96 26 25 82

Del

Indholdsfortegnelse
    Add a header to begin generating the table of contents

    Din digitale strategi skal tage afsæt i din overordnede forretningsstrategi og skal give dig svar på, hvordan du rammer din målgruppe og opnår dine mål.

    Find dit ’why’

    Hvordan laver man så en succesfuld digital strategi? For at din strategi kan blive så skarp som muligt, skal du først og fremmest finde frem til din virksomheds WHY.

    Hvad er meningen med din virksomhed? Og hvorfor gør du det, du gør?

    Med andre ord, så skal du starte med at skære helt ind til kernen. Det er her, du skal skille dig ud fra mængden. I din strategi skal det ikke handle om, hvad du gør og hvordan du gør det, fordi – og nu kommer den barske sandhed – det er der sikkert også andre, som gør. Men forskellen på dig og alle de andre og det som gør dig unik er HVORFOR, du gør det.

    Virker det du allerede gør eller skal du måske skue til konkurrenterne?

    Bare rolig, når du først har fundet frem til dit why, så er du allerede igennem den sværeste del og det næste bliver allerede meget nemmere. Nu skal din virksomhed nemlig analyseres!

    Her er der bl.a. nogle overordnede spørgsmål, du bør kende svaret på:

    • Hvilke markedsføringsaktiviteter benytter du allerede og hvad har effekten været?
    • Hvad gør dine konkurrenter?
    • Hvem er dine kunder, hvor befinder de sig og hvad er deres adfærd?

    Det er altid vigtigt at holde øje med, om de aktiviteter man allerede benytter sig af overhovedet virker. Skaber det ekstra salg? Får du ekstra henvendelser? Hvis ikke, så er det nok tid til at sadle om.

    Der kan være mange årsager til, at ens markedsføringsaktiviteter ikke er effektive. Måske henvender du dig til en helt forkert målgruppe? Det kan være, at din kernemålgruppe er en helt anden en, hvad du i første omgang havde troet eller måske befinder din målgruppe sig på nogle medier, som du slet ikke havde tænkt på. Netop derfor er det vigtigt for dig at undersøge. Jo grundigere din målgruppeanalyse er, jo nemmere bliver det for dig at målrette din markedsføring.  

    Derudover er det ikke forbudt skue lidt til konkurrenterne. Hvem er de? Hvilke aktiviteter benytter de sig af og hvordan gør de det? Du skal ikke kopiere dine konkurrenter, men det kan f.eks. være en god idé at overveje, om det kunne give mening for dig at være tilstede på de samme medier, som dine konkurrenter.

    Hvad vil du opnå?

    For at du overhovedet opnår succes med en digital strategi og skaber værdi for din virksomhed, så har du brug for at sætte nogle mål. Her er der ikke tale om, hvilke som helst mål. De skal nemlig være SMARTe.

    • S = Specifikke
    • M = Målbare
    • A = Accepteret
    • R = Realistiske
    • T = Tidsbestemte

    Ved at anvende specifikke mål kan du løbende kontrollere, hvorvidt din strategi er korrekt og hvor du evt. bør tilrette den for at sikre den værdi og vækst, som du ønsker. Derudover er dine mål med til at definere, hvilke markedsføringsaktiviteter der vil give mening for din strategi. Ønsker du at opnå masser af synlighed kan display- og SoMe-annoncering være vejen frem for dig. Hvorimod hvis du ønsker at skabe konverteringer, kan Google Ads derimod være det helt rette.