Hvordan markedsfører du et produkt?

 

Når man ønsker at sælge sit produkt, skal man arbejde strategisk med de rette budskaber til de rette målgrupper. Jeg vil nævne nogle af de mest effektive metoder til at markedsfører produkter, men først vil jeg pointere, hvor vigtigt helhedsoplevelsen for dine kunder er i kommunikationen. Uanset hvilke medier eller platforme der markedsføres på, er det vigtigt, at din visuelle identitet altid står klart og tydeligt. Jeg antyder ikke til, at præcis samme budskaber og annoncer skal gøre sig gældende på alle platforme, men at den røde tråd i markedsføringen vedligeholdes.
 

SEO (søgemaskineoptimering)

Såfremt du har en hjemmeside eller webshop til at fremvise dine produkter, er søgemaskineoptimeringen vigtig. Godt gennemarbejdet søgemaskineoptimering gør produkter synlige på diverse søgemaskiner. Mange opsætter blandt andet ikke sidetitler eller metabeskrivelser korrekt op, hvilket ofte resultere i, at produkterne rangeres meget lavt.

SEO-arbejde giver ikke her og nu resultater, men skaber på sigt meget værdi. Så hvis du skal markedsføre et produkt er det vigtigt, at du giver de rigtige informationer til søgemaskinerne, da meget trafik kommer direkte fra google søgninger.

Læs mere om SEO her
 

Google Ads

Efter din hjemmeside er søgemaskineoptimeret ligger Google Ads lige til højrebenet. Google Ads er søgeorannoncer af eksempelvis produkter, som eksponeres til relevante interesserede. Søgeannoncer kan først og fremmest medvirke til øget trafik, fordi du leder interesserede direkte ind til dine produkter, efter at de har søgt på dem. For det andet medvirker det også til at øje din generelle rangering på Google. Disse søgeannoncer skal dog gennemtænkes.

F.eks. hvis man sælger tøj til børn. Så vil det være oplagt at anvende: ”børnetøj”. Men måske er det bedre at benytte ”babytøj”? Det lyder måske ikke så professionelt, men der er højst sandsynlig flere som søger på babytøj end børnetøj.

Læs mere om Google Ads her
 

Displayannoncering

Modsat søgeannoncer er displayannoncering med andre ord bannerannoncering. Det betyder, at du har flere parametre at spille på, i forbindelse med at øge opmærksomheden for et bestemt produkt.  Displayannoncering eksekveres på baggrund af data, såsom brugeradfærd, geografi, demografi m.m. Det betyder, at du kan eksponere annoncer netop der, hvor din målgruppe befinder sig. Det stiller dog høje krav til kvaliteten af bannerannoncen. Nogle gode råd er ikke at bruge for meget tekst og for mange budskaber. Hold desuden farvespektret nede. Hold dig til ét klart og tydeligt budskab. Du har ofte kun få sekunder til at fange målgruppens opmærksomhed.

Læs mere om displayannoncering her
 

Radio

Radiospots er ikke klikbare, og kan ikke gemmes eller genafspilles. Derimod indehaver radiospots evnen til underbevidst at påvirke lytterne. Du kan direkte kommunikere til eksisterende og potentielle kunder på 20-30 sekunder. Vær derfor klar og tydelig i formuleringen, for lytteren skal forstå dit budskab første gang det høres. Påvirk lytteren med vedhængende melodier eller slogans, som efterlader budskaber eller opbygger kendskab til dit produkt.

 

Del på de sociale medier

Morten Bæk

Jeg er Digital Konceptudvikler og hjælper innovativt kunder med at udvikle, synliggøre og vækste deres virksomheder.