Skip to content

BLOG INDLÆG

Hvordan kan min hjemmeside skaffe mig kunder?

Har du kørt din hjemmeside gennem funktionsmaskinen for nylig?

Fra Hjemmeside Til Kunder
DEL

I dette blogindlæg bliver der gået i dybden med de parametre, der har indflydelse på din hjemmesides succes, og hvad du kan gøre for at få mere ud af din online tilstedeværelse.

Hvordan skaffer min hjemmeside kunder til butikken?

Der er en del parametre, der påvirker en hjemmesides succes. For bedre at forklare det, vil jeg tage jer tilbage i tiden, til da jeg havde matematik i folkeskolen. Der havde vi i vores regnehæfte noget, der hed ”funktionsmaskiner”.

Det var en maskine, der skulle vise, at hvis man puttede et tal ned i maskinen, så havde funktionsmaskinen en formel, som den kørte tallet igennem, og ud af maskinen kom så resultatet.

Jeg vil bruge maskinen til at illustrere, hvordan forskellige parametre har direkte indflydelse på din hjemmesides succes

I mit lille eksempel vil jeg gerne illustrere, hvad der sker med en hjemmeside, der eksempelvis har 1000 besøgende om måneden; 1000 potentielle kunder, som alle er i markedet for det produkt.

Parameter 1 – mobilvenlighed

Statistikker viser os, at vi nu generelt har passeret 50% af alle visninger, som foregår fra mobile enheder. Det betyder, at hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, får du en lavere rangering på Google og dine mobile brugere går i stedet til konkurrenten.

Vi giver derfor vores maskine første parameter ”Mobilvenlighed” og de 1000 besøgende bliver reduceret til halvdelen -> 500

Det er vigtigt at få defineret hvilke platforme, man ønsker at være tilgængelig på. Er dine kunder på farten eller sidder de i ro og mag i sofaen? I begge tilfælde er mobilen den helt store spiller.

Er dit produkt et B2B-produkt, der primært henvender sig til folk, der sidder bag en skærm – ja, så betyder mobilvenligheden måske knap så meget.

Parameter 2 – Søgemaskineoptimering

Mobilvenlighed er i bund og grund et SEO-parameter, men hvis hjemmesiden har manglende eller dårlig SEO, så får vi generelt kun de besøg ind på siden, som kommer fra brugere, der kender adressen.

Du kan have den flotteste hjemmeside, men hvis ingen kender dens eksistens, så er det ligegyldigt.

Hvis man søger efter informationer om en given virksomhed, vil langt de fleste stadig gøre dette på Google, og mange vil derfor lede efter en hjemmeside. Chancerne for at finde din hjemmeside er så lig med kvaliteten af SEO-arbejdet på hjemmesiden.

Man kan sammenligne det med en butik, der ligger i en baggård. Facaden er nymalet, vinduerne pudsede og butikken fremstår flot og indbydende – men der er ingen kunder af den simple årsag, at de ikke ved, hvor butikken ligger.

Ligesom butikken har brug for skilte ved den trafikerede vej for at vise vej til butikken – så har hjemmesiden brug for henvisninger – vejvisning til hjemmesiden, om man vil.

Mangel på vejvisning er svær at sætte tal på, men af de resterende 500 er det realistisk, at yderligere 50% falder fra.

Parameter 3 – Afvisningsprocent

I vores lille eksperiment har vi nu lukket 250 ud af 1000 potentielle ind på hjemmesiden. Derinde bliver de mødt af udfordringer. Eksempelvis:

  • Kan brugeren ikke finde rundt på siden
  • Matcher hjemmesiden ikke brugerens forventninger i forhold til kvalitet
  • Signalerer siden utroværdighed og skaber dermed ikke tryghed
  • Følges ikke gængse branchenormer, som skaber tryghed
  • Er dispositionen af siden ikke fornuftig i forhold til overskuelighed for brugeren
  • Er det ikke tydeligt angivet, hvordan man køber på siden (call to action).

Alle disse og mange flere parametre er med til at afgøre, hvor mange brugere der rent faktisk bliver på hjemmesiden efter få sekunder. Dette kaldes afvisningsprocenten. På mange websites er det ikke unormalt, at man opererer med en afvisningsprocent på 60. Altså 60% af de besøg en side får, forsvinder inden for få sekunder uden at foretage en handling.

I vores eksperiment er vi nu nede på, at de 1000 potentielle besøg er blevet forvandlet til 100 brugere, der på trods af en række udfordringer har valgt at blive på siden.

Det er 100 kunder, som vi kan potentielt kan sælge til – det er da meget godt – så hvorfor bekymre sig?

Vi har en sidste parameter som vi skal forholde os til, nemlig konverteringsraten. På globalt plan taler man om en gennemsnitlig konverteringsrate på 1-3%. Dette korte svar skal naturligvis krydres med mange nuancer. Ting, der spiller ind, er alt fra branche og geografi til brugeroplevelse. Stoler vi på denne teori, vil vi i en super optimistisk verden have følgende resultat: De 100 tilbageværende besøgende er blevet 3 brugere, som rent faktisk konverterer på din hjemmeside.

Kuren er ligetil!

Med basis i disse beregninger er det nemt selv at regne sin egen situation ud. Dyk ned i tallene, se hvor du lettest kan optimere og få dig et overblik over hvilken effekt, det kan få for din hjemmeside.

Vil du have hjælp til at give dit website et helbredstjek – så start en dialog med os i dag!

Henrik Bank

Jeg rådgiver vores kunder inden for hele paletten af digitale markedsføringsmuligheder. Mit fokus starter ofte ved hjemmesiden, og breder sig derfra ud, så du er sikker på at få den skræddersyede branding-løsning, der giver den bedste effekt.

Scroll To Top