Skip to content

BLOG INDLÆG

Hvordan får jeg flere til at åbne mine e-mails?

I dette blogindlæg skal vi kigge nærmere på e-mail marketing og hvordan vi får flere til at åbne dine e-mail kampagner

Laes Nyhedsbrev
DEL

… Men Morten, er e-mail marketing ikke dødt? Jeg åbner da sjældent e-mails med tilbud og/eller rabatter?

Nej! E-mail marketing er langt fra dødt. Mens du læste overskriften, blev der globalt set sendt over 20 millioner e-mail kampagner. Især på mærkedage som Black Friday, kommer effekten af succesfuld e-mail marketing virkelig til udtryk, hvis det altså laves ordentligt. Grunden til at du langt fra åbner alle mails, som kommer i din indbakke, er netop fordi, at de ikke er lavet ordentligt. De sammenlignes måske med alt det SPAM, som du også modtager.

 

Så lad os begynde med at klæde dig endnu bedre på, til næste gang du skal sende e-mail kampagner. I dette blogindlæg vil vi kigge på følgende 5 punkter.

 

  1. Emnelinjen er lige så vigtig som selve mailen!
  2. Tænk responsivt (mobilkompatibelt)
  3. Væk interessen ved at stimulere nysgerrigheden
  4. Short, sweet and to the point
  5. Vis, så tydeligt som muligt, hvor du ønsker læserne skal klikke!

 

Før vi begynder, vil jeg nævne, at jeg går ud fra, at du allerede selv har en e-mail marketing udbyder, og sikkert også har prøvet at sende en e-mail kampagne eller to. Hvis du ikke har prøvet kræfter med dette endnu, så anbefaler jeg følgende e-mail marketing platforme:

Tilbage til hvordan du får flere til at åbne dine E-mail kampagner. Jeg estimerer, at indlægget tager små 5 minutter at læse. Hæld en kop kaffe op; god læselyst.

Emnelinjen er lige så vigtig som selve mailen!

Sagt kort og godt. Emnelinjen står i hvert fald som 50% af årsagen, at din e-mail kampagne åbnes eller ikke åbnes. Det er det første, modtagerne ser, inden de vælger, om de vil åbne din e-mail eller ej. Med andre ord skal du altså fange modtagernes interesse blot ved hjælp af emnelinjen. Jeg giver dig derfor et par tips til at skrive en rigtig god emnelinje:

 

  • Hold emnelinjen kort og præcis. Omkring 50 tegn vil være rigeligt.
  • Stil gerne spørgsmål – ”Hvordan får jeg flere til at åbne mine e-mail kampagner?”
  • Vær ærlig. Skriv gerne, hvad man kan forvente at læse om i mailen, og overhold det!
  • Hold dig væk fra CAPS LOCK! At benytte store bogstaver er ligesom at råbe – og kun SPAMMERE RÅBER!
  • Overvej emojis grundigt. Jeg er personligt ikke vild med emojis i emnefeltet, fordi jeg synes det virker utrolig useriøst. Men det kommer selvfølgelig an på den branche, man arbejder inden for. 

Tænk responsivt (mobilkompatibelt)

60-70% af alle e-mails i dag åbnes på mobiltelefoner. Brugerne har travlt og er ofte på farten. Derfor er det oplagt lige at tjekke diverse e-mails, når du sidder i bussen, toget eller andet, og har lidt tid at slå ihjel.

De fleste sidder og designer deres e-mail kampagner på en computer og glemmer derfor, hvordan det hele ser ud og opleves på en mobiltelefon. Det er fedt, at din kampagner ser skarp ud på din computer, men kun cirka 30% af alle dine modtagere vil se den på deres computer. På mobiltelefoner er skærmene smallere, hvorfor du derfor også har mindre plads at designe på. Derfor vil det være oplagt at designe e-mailen til mobiltelefoner, før du designer den til tablets og desktops.

Væk interessen ved at stimulere nysgerrigheden

Jeg anbefaler at lege lidt med folks nysgerrighed – det kan du på flere måder, og emnefeltet er især oplagt. Her handler det om at fortælle en smule, uden at fortælle det hele. Et godt eksempel kunne være:

”50% af alle kvinder oplever problemer med dette. Gør du?”

eller:

Spilder du også penge på dyrt børnetøj?

Short, sweet and to the point

Der er ingen, der gider at læse laaaaaange e-mails. Nej, det er der altså ikke. Så hvis du har meget på hjerte, du ønsker at fortælle, så del e-mailen op i flere uddrag, og link så til det relevante indhold efter hvert uddrag.

I samme forbindelse er det også vigtigt at bruge luft mellem dine afsnit. Lad være med at skrive hele molevitten i en lang paragraf. Brug ENTER-knappen ofte og skriv gerne deloverskrifter over hvert afsnit. Det bliver meget mere indbydende at læse.

Vis så tydeligt som muligt, hvor du ønsker læserne skal klikke

En e-mail uden ”Call to Action” er som kartofler uden sovs. Kedeligt. Hvad ønsker du læserne skal, når de læser din e-mail? Hvordan gør du det så nemt, som overhovedet muligt? Det gør du blandt andet ved brug af tydelige og indbydende knapper (CTA/Call to Actions). Jeg ser ofte e-mails, hvor der linkes til et produkt eller et specifikt sted på deres hjemmeside midt inde i en brødtekst. Jovist er linket med understregning og i dejlig blå farve, men det er ikke særlig indbydende. I stedet lav en stor knap i bemærkelsesværdig farve med teksten ”SE/LÆS/KØB HER”. De fleste læser faktisk ikke alt indholdet i e-mailen igennem, inden de klikker sig videre. De skimmer indholdet, og hvis det vækker interessen, leder de efter en CTA, som kan tage dem videre. 

Jeg håber dette gav dig stof til eftertanke næste gang du opsætter din e-mail kampagne. Jeg har kun skrabet i overfladen, og der er meget mere at forholde sig til, hvis man vil være verdensmester i e-mail marketing. Men med disse 5 tips sørger du i hvert fald for, at dine e-mail kampagner ikke betragtes som SPAM, og giver dig forhåbentlig nogle overvejelser, næste gang du skal opsætte din e-mail kampagne.   

 

Hvis du har brug for flere inputs, så start en dialog med os i dag!

Morten Bæk

Jeg er Digital Konceptudvikler og hjælper innovativt kunder med at udvikle, synliggøre og vækste deres virksomheder.

Scroll To Top