05 november 2019
Hvordan fÄr jeg flere til at Äbne mine e-mails?
I dette blogindlÊg skal vi kigge nÊrmere pÄ e-mail marketing og hvordan vi fÄr flere til at Äbne dine e-mail kampagner
⊠Men Morten, er e-mail marketing ikke dÞdt? Jeg Äbner da sjÊldent e-mails med tilbud og/eller rabatter?
Nej! E-mail marketing er langt fra dÞdt. Mens du lÊste overskriften, blev der globalt set sendt over 20 millioner e-mail kampagner. IsÊr pÄ mÊrkedage, som fx Black Friday, kommer effekten af succesfuld e-mail marketing virkelig til udtryk, hvis det altsÄ laves ordentligt. Grunden til, at du langt fra Äbner alle mails, som kommer i din indbakke, er netop fordi, de ikke er lavet ordentligt. De sammenlignes mÄske med alt det SPAM, som du ogsÄ modtager.
SÄ lad os begynde med at klÊde dig endnu bedre pÄ, sÄ du er klar til nÊste gang, du skal sende e-mail kampagner. I dette blogindlÊg vil vi kigge pÄ fÞlgende fem punkter.
- Emnelinjen er lige sÄ vigtig som selve mailen!
- TĂŠnk responsivt (mobilkompatibelt)
- VĂŠk interessen ved at stimulere nysgerrigheden
- Short, sweet and to the point
- Vis sÄ tydeligt som muligt hvor du Þnsker, lÊserne skal klikke!
FÞr vi begynder, vil jeg nÊvne, at jeg gÄr ud fra, at du allerede selv har en e-mail marketing udbyder, og sikkert ogsÄ har prÞvet at sende en e-mail kampagne eller to. Hvis du ikke har prÞvet krÊfter med dette endnu, sÄ anbefaler jeg fÞlgende e-mail marketing platforme:
Tilbage til hvordan du fÄr flere til at Äbne dine e-mail kampagner. Jeg estimerer, at indlÊgget tager smÄ 5 minutter at lÊse. HÊld en kop kaffe op; god lÊselyst.
Emnelinjen er lige sÄ vigtig som selve mailen!
Sagt kort og godt. Emnelinjen udgÞr i hvert fald 50 % af Ärsagen til, at din e-mail kampagne Äbnes eller ikke Äbnes. Det er det fÞrste, modtagerne ser, inden de vÊlger, om de vil Äbne din e-mail eller ej. Med andre ord skal du altsÄ fange modtagernes interesse blot ved hjÊlp af emnelinjen. Jeg giver dig derfor et par tips til at skrive en rigtig god emnelinje:
- Hold emnelinjen kort og prĂŠcis. Omkring 50 tegn vil vĂŠre rigeligt.
- Stil gerne spĂžrgsmĂ„l â âHvordan fĂ„r jeg flere til at Ă„bne mine e-mail kampagner?â
- VĂŠr ĂŠrlig. Skriv gerne, hvad man kan forvente at lĂŠse om i mailen, og overhold det!
- Hold dig vĂŠk fra CAPS LOCK! At benytte store bogstaver er ligesom at rĂ„be â og kun SPAMMERE RĂ BER!
- Overvej emojis grundigt. Jeg er personligt ikke vild med emojis i emnefeltet, fordi jeg synes, det virker utroligt useriÞst. Men det kommer selvfÞlgelig an pÄ den branche, man arbejder inden for.
TĂŠnk responsivt (mobilÂkompatibelt)
60-70 % af alle e-mails Äbnes pÄ mobiltelefoner. Brugerne har travlt og er ofte pÄ farten. Derfor er det oplagt lige at tjekke diverse e-mails, nÄr du sidder i bussen, toget eller andet, og har lidt tid at slÄ ihjel.
De fleste sidder og designer deres e-mail kampagner pÄ en computer og glemmer derfor, hvordan det hele ser ud og opleves pÄ en mobiltelefon. Det er fedt, at din kampagne ser skarp ud pÄ din computer, men kun cirka 30 % af alle dine modtagere vil se den pÄ deres computer. PÄ mobiltelefoner er skÊrmene smallere, hvorfor du ogsÄ har mindre plads at designe pÄ. Derfor vil det vÊre oplagt at designe e-mailen til mobiltelefoner, fÞr du designer den til tablets og desktops.
VĂŠk interessen ved at stimulere nysgerrigheden
Jeg anbefaler at lege lidt med folks nysgerrighed â det kan du gĂžre pĂ„ flere mĂ„der, og emnefeltet er isĂŠr oplagt. Her handler det om at fortĂŠlle en smule, men uden at fortĂŠlle det hele. Et godt eksempel kunne vĂŠre:
â50% af alle kvinder oplever problemer med dette. GĂžr du?â
eller:
âSpilder du ogsĂ„ penge pĂ„ dyrt bĂžrnetĂžj?â
Short, sweet and to the point
Der er ingen, der gider at lÊse laaaaaange e-mails. Nej, det er der altsÄ ikke. SÄ hvis du har meget pÄ hjerte, du Þnsker at fortÊlle, sÄ del e-mailen op i flere uddrag, og link sÄ til det relevante indhold efter hvert uddrag.
I samme forbindelse er det ogsÄ vigtigt at bruge luft mellem dine afsnit. UndgÄ at skrive hele molevitten i en lang paragraf. Brug ENTER-knappen ofte og skriv gerne deloverskrifter over hvert afsnit. Det bliver meget mere indbydende at lÊse.
Vis sÄ tydeligt som muligt, hvor du Þnsker lÊserne skal klikke
En e-mail uden âCall to Actionâ er som kartofler uden sovs. Kedeligt. Hvad Ăžnsker du lĂŠserne skal, nĂ„r de lĂŠser din e-mail? Hvordan gĂžr du det sĂ„ nemt som overhovedet muligt? Det gĂžr du blandt andet ved brug af tydelige og indbydende knapper (CTA/Call to Actions). Jeg ser ofte e-mails, hvor der linkes til et produkt eller et specifikt sted pĂ„ deres hjemmeside midt inde i en brĂždtekst. Jovist er linket med understregning og i dejlig blĂ„ farve, men det er ikke sĂŠrlig indbydende. I stedet lav en stor knap i bemĂŠrkelsesvĂŠrdig farve med teksten âSE/LĂS/KĂB HERâ. De fleste lĂŠser faktisk ikke alt indholdet i e-mailen igennem, inden de klikker sig videre. De skimmer indholdet, og hvis det vĂŠkker interessen, leder de efter en CTA, som kan tage dem videre. Jeg hĂ„ber dette gav dig stof til eftertanke til nĂŠste gang du opsĂŠtter din e-mail kampagne. Jeg har kun skrabet i overfladen, og der er meget mere at forholde sig til, hvis man vil vĂŠre verdensmester i e-mail marketing. Men med disse 5 tips sĂžrger du i hvert fald for, at dine e-mail kampagner ikke betragtes som SPAM, og det giver dig forhĂ„bentligt nogle overvejelser, nĂŠste gang du skal opsĂŠtte din e-mail kampagne.
Hvis du har brug for flere inputs, sÄ start en dialog med os i dag!