BLOG INDLÆG

Facebook: Annoncering eller boost?

Hvordan finder du den rigtige vej ud til dine følgere?

Facebook Boost Eller Annoncering
DEL

I dette blogindlæg gennemgår jeg de forskellige måder, man kan annoncere på, på Facebook. Hvilke strategiske overvejelser skal man gøre sig? Det har længe været et hot topic og derfor ser jeg nu på fordele og ulemper ved de forskellige annoncetyper og kommer med mine anbefalinger. God læselyst!

Ser mine følgere mit opslag?

Hvis du bruger Facebook i din markedsføring, kender du sikker også ”boost”-knappen. Med et enkelt klik kan dit Facebook-opslag få øget rækkevidde, opmærksomhed og trafik, hvilket potentielt kan føre til et salg. Lyder det næsten for godt til at være sandt? Så er det det måske også. Lad os derfor se nærmere på forskellen mellem at booste et opslag og på at oprette en sponsoreret annonce.  

Du har sikkert bemærket at dine opslag ikke altid når ud til dine følgere automatisk, som de gjorde i gamle dage. Dette skyldes Facebooks algoritmer, som bestemmer hvem, der skal se dine opslag, og det er desuden bestemt ud fra, hvor mange følgere din side har og aktivitet herpå. Kun Facebook kender det eksakte tal for hvor mange procent af dine følgere, som reelt bliver eksponeret for dine organiske opslag, men ifølge Bonsey Jadens rapport fra 2018 blev rækkevidden målt til, at det kun er 1,2% af sidens følgere, som får vist dit opslag i deres newsfeed. Derfor er det muligt at betale sig fra at få sit budskab igennem denne uendelige nyhedsstrøm. Dette kan enten gøres ved at booste et opslag eller ved at oprettet en Facebook-annonce – og det er hér Facebook tjener deres penge. 

TIP:

Det kan være en strategi at booste de vigtigste opslag mod de personer, som allerede følger ens side.
Eftersom vi ved at alt det organiske indhold generelt får en lavere rækkevidde grundet Facebooks algoritmer, og derfor ikke er en selvfølge at ens følgere vil blive eksponeret for de organiske opslag.

Man kan sige, at boost-knappen er lavet som en nem måde for alle at købe markedsføring på og dermed sørge for at ens opslag på Facebook når langt ud. Efter Facebook har gjort det muligt at tilføje handlingsknapper på opslag, har boost-knappen vundet indpas inden for Facebook-annoncering. Boost-knappen finder du i bunden (til højre) på hvert opslag, du har delt *se billede.

Inden du begynder at bruge alle dine penge på at booste opslag, er det vigtigt, at du har tænkt på, hvad du gerne vil opnå med det. Tænk over om det er vigtigst at få flere likes, mere salg, trafik eller generelt at skabe øget kendskab til dit brand – altså brand awareness. Herefter er det vigtigt, at det i opslaget tydeligt fremgår, hvad du ønsker målgruppen skal gøre. Ønsker du at de skal svare på et spørgsmål, tilmelde sig et nyhedsbrev, synes om din side eller deltage i en begivenhed, så kan det være en god ide at bruge Facebooks call to action-knapper, som gør det nemt for målgruppen at foretage den handling, du ønsker, når de ser din annonce. Hvilket potentielt kan hjælpe med at øge interaktionen og skabe værdi. Dermed ikke at sige, at alle opslag eller annoncer behøver at være handlingsrettede.

Det er dog vigtigt at huske på, at du ikke har de samme muligheder for målgruppesegmentering, som ved annoncering. Hvis målsætningen for eksempel er at få flere likes på din side, så kan du ved sponserede annoncer vælge knappen ”Synes godt om”, hvilket ikke er muligt på boostede opslag. Her kan du kun vælge én målsætning og det er enten; Køb nu, Reservér nu, Læs mere, Tilmeld dig, Få rutevejledning, Send besked eller Send WhatsApp-besked. Udover en handlingsknap, er det nu også muligt at definere den målgruppe, du ønsker at ramme – og her kan man vælge lokation, alder og demografi – hvilket kun var muligt at gøre igennem Business Manager tidligere. Derfor må konklusionen være, at hvis du har lavet et opslag, som passer til en af disse målsætninger og du ønsker en hurtig løsning, hvorpå du selv kan administrere din Facebook markedsføring, så kan dette være det nemme valg.

TIP:

Hvis du ønsker at køre annoncer på Facebook eller at booste et opslag, du tidligere har oprettet, anbefaler vi at tilføje handlingsknapper for at fange målgruppens opmærksomhed og for at gøre det nemt for dem at klikke og udføre den handling, som er vigtig for dig.  

Det kan diskuteres hvilke opslag, der med fordel kan boostes, men ud fra det, vi ved – nemlig at Facebook bestemmer rækkevidden på alle organiske opslag – så belønner Facebook også de opslag, som får flest likes, kommentarer og delinger. Disse opslag vil dermed få mere synlighed i dine følgeres nyhedsfeed og netop derfor er det vigtigt, at du først begynder at booste de opslag, som allerede har fået en del interaktion fra dine følgere.

TIP:

For at sikre at du rammer en målgruppe, som rent faktisk er interesseret i dit produkt og som ikke bare har liket din side af andre grunde, kan det være en rigtig god idé at køre en retargeting-kampagne på Facebook – og disse kan kun laves igennem Business Manager og kræver at man har installeret en pixel. 

Kort fortalt

Opsummeringen er derfor, at boostede opslag klart er den nemmeste måde at oprette betalt indhold på Facebook på – og hvis den ”bare” skal nå langt ud uden at du har behov for at spore kvaliteten af konverteringer, så kan dette være en fin løsning – hvis dit opslag vel at mærke allerede har haft interaktioner. Hvis du derimod ønsker at oprette din annonce fra bunden og have mere kontrol over din markedsføring samtidig med at kunne definere en unik målgruppe og opbygge en brugerdefineret , så er det bedst givet ud at investere dine markedsføringskroner på annoncering. Det andet vigtige element du skal tage med fra dette blogindlæg, er vigtigheden i at overveje dine forretningsmål og definere hvilke målsætninger, du ønsker at få ud at en given kampagne.  

Thea Graversen

Jeg håndterer displayannoncering for en lang række af kunder. Jeg lægger strategier for tilstedeværelse på de sociale medier, herunder annoncering.