Displaynetværkets mange muligheder – vi har testet det for dig!

Advicer blogindlæg
Cecilie Madsen

DIGITAL PLANNER

Cecilie Madsen

+45 96 26 25 97

cecilie@advicer.dk

Del

Indholdsfortegnelse

Vil du gerne skabe awareness hos din målgruppe og fange deres interesse? Dette kan gøres med displayannoncer igennem Google Ads. Her har du et utal af segmenteringsmuligheder som f.eks. valg af hjemmeside og målsætninger samt redskaber til at skabe interesse fra præcis de personer, som du henvender dig til. Det vigtigste du skal gøre, for at finde ud af hvilke markedsføringskanaler som du bør anvende, er at teste det af – så det har vi gjort!

Hvad kan Google Ads displaynetværk?

Displaynetværket har over 2 mio. websites, videoer og apps, hvor ens annonce kan blive vist. De websites som er med i Displaynetværket når ud til omkring 90 procent af alle internetbrugerne. Her har du mulighed for at producere dine egne bannere eller lade Googles designværktøj gøre det for dig og få synlighed på lige præcis de hjemmesider, som du gerne vil vises på. Der er et utal af segmenteringsmuligheder i forhold til demografi, geografi, devices, sider m.m – så her kan du virkelig indsnævre målgruppen.

Forskellen på dynamiske og responsive annoncer

På Displaynetværket har du mulighed for at uploade dine egne produceret banner eller benytte Googles eget system, som er responsive annoncer. Det betyder, at du uploader forskellige billeder, tekster og logoer, som Google selv sammensætter – dette gør også, at du mister kontrollen over de grafiske elementer i dine bannere. Det sikreste valg er altid, at producere sine egne bannere, for så har du kontrol over designet – men er det også det rigtige valg?

Giver det resultater?

For at finde ud af om displayannoncer på Google Ads virkelig gør en forskel, så har vi selv testet det af både med dynamisk og responsive annoncer. Inden vi gik i gang med testen havde vi sat nogen teser op for, hvad vi forventede og om dette stemte overens med resultatet:

– Google favoriserer responsive annoncer fremfor dynamiske annoncer

– At sammensætte responsive og dynamiske annoncer i samme kampagne giver bedre resultater end at køre dem hver for sig.

Vores test bestod af tre dele for virkelig at finde ud af, om Google favoriserer responsive annoncer fremfor dynamiske annoncer. Vi kørte derfor en kampagne á en måneds varighed, hvor det udelukkende var responsive annoncer, en anden var udelukkende dynamiske annoncer og den sidste var et mix. Vores test viste, at der klart var en favorisering af responsive annoncer. Denne kampagne opnåede en klikrate på 0.67%, hvor kampagnen med dynamiske annoncer opnåede en klikrate på 0.59%. Dog er en konklusion her, at dynamiske annoncer klarer sig over vores forventning, da resultatet er forholdsvis tæt på den responsive kampagne. Den sidste kampagne, som var et mix af både responsive og dynamiske annoncer fik en klikrate på 0.31%. Dette gik helt imod vores tese og forventningen om at en sammensætning ville være den bedste løsning.

Ud fra dette kan det klart konkluderes, at displayannoncer igennem Google Ads er med til at skabe kendskab og opmærksomhed hos din målgruppe. Kombinationen mellem at køre responsive og dynamiske annoncer i hver sin kampagne kan være med til at give dig et stort engagement fra lige præcis den målgruppe, som du gerne vil ramme.