Brugervenlighed skaber succes

Advicer blogindlæg
Anne Nedergaard

WEB COORDINATOR

Anne Nedergaard

+45 96 26 34 55

anne@advicer.dk

Del

Indholdsfortegnelse

Hjemmesiden er din virksomheds ansigt udadtil og ofte det første, potentielle kunder bliver præsenteret for. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside præsenterer din virksomhed på en attraktiv måde, så de besøgende bliver konverteret til kunder. For at gøre en hjemmeside aktuel og interessant for de besøgende, er der en række aspekter, man bør tage højde for. Ét af de vigtigste er brugervenlighed, som er et keyword for en succesfuld hjemmeside.

Nu tænker du måske: ”Hvordan laver man så en brugervenlig hjemmeside?” Nedenfor vil vi komme med vores bedst tips til, hvordan din hjemmeside kan opnå succes ved at indtænke brugerne fra start til slut.

Minimér mængden af ”støj” på hjemmesiden

Der er tale om sekunder, når man skal overbevise en potentiel kunde om at blive på sin hjemmeside.

Derfor er det vigtigt, at en hjemmeside ikke fremstår rodet, men samtidig formår at fange den besøgendes opmærksomhed helt fra starten. Her er forsiden altafgørende for, hvorvidt de besøgende får lyst til at klikke sig videre på hjemmesiden. De besøgende er typisk ikke interesseret i at læse en masse, derfor skal forsiden bruges til med få ord at præsentere virksomhedens kernekompetencer og det, der gør netop din virksomhed unik. CTA-knapper (call-to-action) på forsiden bør derimod bruges til at opfordre den besøgende til at læse videre på hjemmesidens mere teksttunge sider. 

Når vi siger, at man skal begrænse mængden af støj på hjemmesiden, er det ikke blot mængden af tekst på forsiden, der skal begrænses. Hjemmesiden skal være let for den besøgende at afkode og navigere rundt på. Her er en overskuelig menu et vigtigt element på din hjemmeside. Menupunkterne skal være korte og præcise, så de besøgende hurtigt kan finde de oplysninger, de søger. Hvis brugeren ikke kan afkode menupunkterne, vil du hurtigt miste deres interesse.

Farverne på din hjemmeside skal være velvalgte for at skabe et harmonisk udtryk, der passer til din virksomheds visuelle identitet. Et tip kan være at benytte mere skarpe/klare farver der, hvor du ønsker at fange den besøgendes opmærksomhed – for eksempel på knapper eller centrale overskrifter.

Skab blikfang med visuelle elementer

En simpel hjemmeside er ikke nødvendigvis lig med en kedelig hjemmeside. Visuelle elementer som billeder, video og animationer kan bruges til at skabe liv og blikfang på hjemmesiden, så den bliver mere interessant for den besøgende. Her kan de visuelle elementer bruges til at styrke de vigtigste budskaber, du ønsker at formidle.

Store billeder fungerer som blikfang, men også video får de besøgende til at stoppe op. Videoer kan både skabe stemning, men også bruges som et oplysende element på hjemmesiden. Videoer drager de besøgende og fanger deres opmærksomhed. På samme måde, som man ser på TikTok, hvor brugerne holdes i et loop af små korte videoer. De visuelle elementer gør ikke kun hjemmesiden mere interessant at kigge på, animationer kan også gøre det lettere at navigere rundt på hjemmesiden og afkode interaktionsmulighederne. Et eksempel på dette er, når for eksempel knapper skifter farve eller form hvis du lader musen glide henover dem.  Netop knapperne kan påvirke de besøgendes aktiviteter på hjemmesiden, hvilket i sidste ende afgør hvorvidt din virksomhed bliver kontaktet.